JUALAN KERETA DI MALAYSIA KEDUA TERMAHAL DI ASEAN???

by abgteror on February 14, 2012

in Berita

JUALAN KERETA DI MALAYSIA KEDUA TERMAHAL DI ASEAN??? | Harga kereta di Malaysia adalah lebih tinggi berbanding negara-negara ASEAN. Bagaimanapun sekiranya mengambil kira kos-kos pemilikan yang lain, harganya adalah kompetitif di peringkat rantau ini, demikian menurut kajian terbaharu Institut Automotif Malaysia (MAI) di sini.

”Meskipun harga kereta di negara ini lebih tinggi berbanding negara-negara ASEAN yang lain, tetapi ia masih rendah berbanding harga yang ditawarkan di negara maju, Singapura,” kata MAI

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif MAI, Madani Sahari, harga Honda City dan Toyota Vios bagi segmen 1500 cc di Thailand adalah termurah di kalangan negara ASEAN iaitu 40 peratus lebih rendah berbanding harga jualan di Malaysia.

Secara kasarnya, perbezaan harga jualan Honda City model 1.5S i-Vtec di Thailand adalah kira-kira RM34,192 lebih murah berbanding harga yang ditawarkan di Malaysia. Beliau berkata, kereta Honda City dan Toyota Vios juga dijual rendah di Filipina, Indonesia dan Vietnam berbanding Malaysia iaitu masing 32 peratus, dua peratus dan 1.8 peratus.

”Tidak dinafikan bahawa jika diteliti harga jualan kenderaan bagi model-model popular adalah lebih tinggi di negara ini, tetapi ia berbeza jika dibandingkan dengan Singapura,” kata beliau kepada Utusan Malaysia di sini.

Bagi segmen 1800 cc, harga Honda Civic di Filipina adalah 43 peratus lebih murah berbanding di Malaysia manakala Thailand dan Vietnam, masing-masing lebih rendah sebanyak 35 peratus dan lima peratus berbanding harga yang ditawarkan di Malaysia.

Bagaimanapun, harga Honda Civic yang dijual di Indonesia tiga peratus lebih tinggi berbanding harga jualan di negara ini.

Harga Toyota Altis di Thailand terus kekal sebagai termurah di ASEAN dengan 44 peratus lebih rendah dari Malaysia, manakala Filipina (38 peratus), Indonesia (29 peratus) dan Vietnam sebanyak tujuh peratus lebih rendah berbanding harga jualan di Malaysia.

Bagi segmen 2,000 cc dan ke atas, harga Toyota Camry yang dijual di Filipina dan Thailand adalah termurah di ASEAN dengan masing-masing 32 peratus dan 16 peratus lebih murah berbanding harga jualan di negara ini.

Bagaimanapun harga jualan bagi model itu di Indonesia dan Vietnam adalah 11 peratus dan lima peratus lebih tinggi berbanding harga jualan di sini. Madani menambah, setiap model yang dinyatakan adalah lebih mahal di Singapura.

Katanya, jika dibanding dengan Malaysia, harga jualan model kenderaan Toyota dan Honda di Singapura lebih tinggi secara purata 137 peratus lebih tinggi berbanding di Malaysia.

”Bagi perspektif di luar negara, secara realitinya seseorang individu ingin membeli kenderaan untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain.

”Pengangkutan awam merupakan pilihan tetapi memiliki kenderaan sendiri adalah lebih selesa,” ujarnya.

Walaupun begitu, MAI telah melakukan analisis mendalam bagi menilai kos penyelenggaraan kenderaan berbanding kos kenderaan baharu.

Kos-kos tersebut meliputi yuran pendaftaran, bayaran premium insurans, cukai jalan dan bahan bakar. Setiap kos tersebut dipanggil sebagai Kos Pemilikan Kenderaan (CVO).

Madani berkata, kajian MAI mendapati bahawa Malaysia menawarkan cukai jalan dan yuran pendaftaran kenderaan terendah berbanding negara-negara ASEAN termasuk Filipina, Thailand dan Vietnam.

Malah, katanya, sekali lagi Singapura dan Indonesia menunjukkan cukai jalan tahunan dan yuran pendaftaran kenderaan paling tinggi iaitu lebih tinggi 577 peratus dan 442 peratus berbanding Malaysia.

Kata Madani, bayaran perlindungan insurans kenderaan tahunan di Malaysia, Filipina dan Vietnam adalah terendah berbanding negara-negara ASEAN lain.

”Thailand , Singapura dan Indonesia masing-masing lebih tinggi sebanyak 210 peratus, 175 peratus dan 126 peratus berbanding di Malaysia,” ujarnya.

Selain itu, Madani menambah, Malaysia mempunyai harga minyak paling rendah di kalangan negara-negara ASEAN manakala Thailand merupakan negara tertinggi harga minyak di ASEAN diikuti Singapura, Indonesia, Vietnam dan Filipina.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 1 comment… read it below or add one }

sudin April 4, 2012 at 15:43

Info kat atas terlalu general, sesuai utk budak-budak sahaja, sedikit sebanyak dpt diketahui ada BENDA yg disembunyaikan, kita ambil senang… Cukai jalan kereta kat malaysia cth nyer rm50 setahun dan negara lain, 5 x ganda tinggi iaitu = rm250.00, pas tu yuran pendaftaran kat malaysia cth rm100 setahu dan negara lain , 5 x ganda tinggi iaitu =rm250.oo juga,
Kalu kita cuma bandingkan perkara diatas tanpa memperlihatkan dengan lebih jelas, ia TIDAK ADIL, sebuah kereta kat malaysia bezanya rm 3o ribu – rm 40 ribu.. nak dibandingkan dengan yuran pendaftaran dan cukai jalan, berapa SEN sangat… kalu kali sembilan tahun pun.. ambik lah rm 10ribu, still ada balance dlm rm20ribu – rm30 ribu, byk tu.. Dan minyak pula.. KITA merupakan yg terendah kat ASEAN, Kenapa? sebab kita Negara yg ada minyak yg banyak, kalu lah Singapura or Thailand atau pun mana-mana negara Byk Minyak mcm kita dan Rakyat Bilangan nya mcm kita jua, Sudah tentu MURAH juga, itu saya tak masukkan dengan TOL-TOL yg kita ada berbanding Negara ASEAN, yg setahu saya “Mungkin” tidak ada kalau ada pun, tak sebanyak KITA… Semua rakyat dah boleh dpt info dengan search kat internet saja, diharapkan, dpt lah “tahu tak.com” lebih membuat study b4 post laman anda, sekadar pandangan….

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post:

Contact-Penafian-SiteMap@abgteror