SYARAT PERMOHONAN RUMAH MESRA RAKYAT (RMR) | SPNB 2012

by abgteror on December 14, 2011

in Rakyat

SYARAT PERMOHONAN RUMAH MESRA RAKYAT (RMR) | SPNB 2012 | Program ini diwujudkan bagi membantu golongan berpendapatan rendah seperti nelayan, petani dan keluarga miskin yang tidak mempunyai rumah atau tinggal di rumah usang (daif) tetapi mempunyai tanah untuk memiliki rumah sendiri yang sempurna dan selesa.

Harga pembiayaan di bawah akan diberikan subsidi sebanyak satu pertiga (1/3) daripada kos pembiayaan oleh Kerajaan Persekutuan sementara dua per tiga (2/3) lagi adalah pinjaman tanpa faedah yang berlandaskan konsep Qadr ul – Hassan.

Untuk maklumat lanjut mengenai skim ini, sila hubungi Jabatan Rumah Mesra Rakyat di talian yang tertera dibawah.

 IBU PEJABAT
Syarikat Perumahan Negara Berhad (444205-M)
Tingkat 8, Wisma Perkeso,
Jalan Tun Razak, 50400 Kuala Lumpur.
HOTLINE: 1300 80 3838
603 – 2618 5555
603 – 2681 0170
Seksyen Perhubungan Awam
603-2618 5448/ 5437
Seksyen Rumah Mesra Rakyat
603-2681 0180
Seksyen Jualan dan Pembiayaan
603-26185897 (Ketua Unit Jualan Semenanjung)
603-26185884 (Ketua Unit Sabah/Sarawak)
6088-484476 (Ketua Jualan bagi projek-projek di Sabah sahaja)
 CAWANGAN SYARIKAT PERUMAHAN NEGARA BERHAD
Cawangan Utara
Tingkat 5, Wisma UMNO,
Lorong Bagan Luar 2,
12000 Butterworth,
Pulau Pinang.
604-332 2545 / 3545
604-331 6315
Cawangan Sabah
Suite 7.07B/7.07C,
Tingkat 7, Menara MAA,
88000 Kota Kinabalu, Sabah.
6088-455 283
6088-259 742
Cawangan Sarawak
Tingkat 19, Unit #19-02, Gateway Kuching,
No. 9, Jalan Bukit Mata,
93100 Kuching, Sarawak.
6082-230 032
6082-230 055
Cawangan Selatan
Lot 6 & 7, Tingkat 13,
Menara Tabung Haji,
Jalan Ayer Molek,
80000 Johor Bahru, Johor.
607 -225 9900
607 -222 3233
Cawangan Pantai Timur
Tingkat 1, Lot 185 & 186,
Wisma Delima, Seksyen 19,
Jalan Haji Abdul Aziz,
25000 Kuantan, Pahang.
609-515 1199
609-517 8200
 PEJABAT JUALAN DAN PEMBIAYAAN
Cawangan Kelantan
Tingkat Bawah, Lot 264,
Wisma Nik Kob,
Kota Bharu, Kelantan.
609-748 0458 / 0459
609-748 0545
Miri
Lot 6755,
Bandar Baru Permai Jaya, Tudan,
98107 Miri, Sarawak.
608-566 0162
608-566 8004

-

SYARAT-SYARAT PEMOHON

  • Warganegara Malaysia.
  • Pemohon mestilah berumur 18 hingga 65 tahun.
  • Pendapatan kasar seisi rumah tidak melebihi RM1,500 sebulan.
  • Tidak mempunyai rumah sendiri atau mempunyai rumah yang usang / tidak sempurna.
  • Mempunyai tanah / tapak yang bersesuaian dan tiada sekatan / cagaran ke atasnya. Jika tanah bukan kepunyaan pemohon, Surat Akuan / Kebenaran Berkanun dari tuan tanah diperlukan untuk membina dan menggadai tanah tersebut kepada SPNB.
  • Berkahwin atau, ibu / bapa tunggal yang mempunyai tanggungan.

-

Negeri

Bahagian
Harga Pembiayaan
Atas Tanah
(866kps)
Atas Tanah
(700kps)
Bertiang
(8′ tinggi) 700kps
Semenanjung Malaysia
Bandar / Luar Bandar
RM70,000
-
RM75,000
Bukit / Pulau
RM80,000
-
-
Sarawak
Kuching
-
RM68,000
-
Sri Aman
-
RM70,000
-
Miri
-
RM71,000
-
Sibu / Bintulu / Limbang
-
RM73,000
-
Betong / Sarikei
-
RM74,000
-
Lawas
-
RM77,000
-
Mukah
-
RM79,000
-
Kapit
-
-
-
Sabah / W.P. Labuan
Kota Kinabalu
-
RM68,000
-
Tuaran / Penampang / Kota Belud / Beaufort
-
RM71,000
-
Sandakan / Tawau / Sipitang / K.Marudu / K.Penyu / Keningau / Ranau / Tambunan / W.P. Labuan
-
RM74,000
-
Kudat
-
RM76,000
-
Kunak / Tenom / Pitas / Lahad Datu / Semporna / Telupid
-
RM77,000
-
Beluran / Nabawan
-
RM79,000
-

-

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.8/10 (17 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +4 (from 10 votes)
SYARAT PERMOHONAN RUMAH MESRA RAKYAT (RMR) | SPNB 2012, 7.8 out of 10 based on 17 ratings
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 103 comments… read them below or add one }

siti August 21, 2013 at 09:10

saya siti dr kuantan.saya mpyai 2org anak.pdptan seisi keluarga saya dan suami tdk mampu utk mbeli rumah sdiri.saya ingin mohon RMR. saya pnah mohon RMR di pjbt DUN yg bdekatan tp katanya anak FELDA tidak layak?betul ke?kalau layak saya nak buat atas tapak ibu bapa saya yg masih mpyai tanah utk mdirikan rumah.tp bgaimana nak mohon borang RMR?dah pergi ke pjbat daerah tp tak bagi?

Reply

fizrien qaleesya August 19, 2013 at 15:35

Salam 1 Malaysia….
Saya ingin memohon skim ini untuk mak mertua saya yang berada di Pantai timur…. Namun kami punya masalah kerana mak mertua saya tidak mempunyai tanah… rumah yang didudukinya sekarang adalah rumah sewa…

Reply

nur shika June 2, 2013 at 12:17

salam abgteror boleh bagi nombor yang boleh di hubungi untuk apply pprt area sandakan? sya sudah berkahwin dan anak 3.. pendapatan sya dan suami cuma 1800 sebulan puratanya…xpunya apa-apa tanah atau rumah. layak ke saya?

Reply

alias May 8, 2013 at 20:53

Salam nma sya ada criss n citos lyk ke tak sya mohon rmr ni tq

Reply

abgteror May 9, 2013 at 18:13

wsalam,….takde pulak dalam syarat tu. boleh cuma mohon

Reply

lily lai May 4, 2013 at 01:25

saya sudah berkeluarga..ada seorang anak dan ibu mau tanggung ..saya seorang suri rumah ..gaji suami saya tak tentu sebab dia kerja sendiri punya,kadang-kadang 1500 pun tidak sampai…saya sekarang tinggal kat rumah saudara …kami tidak ada tanah…boleh kami dapat kat kuching ???

Reply

abgteror May 5, 2013 at 01:35

saya rasa untuk rmr mungkin tak layak tapi cuba puan cuba dengan permohonan rumah pprt

Reply

wati April 2, 2013 at 23:44

Salam,sy ibu tunggal dan mempunyai 6 anak..kg.sy d ranau..skrg ank2 dgn org tua sy,tetapi sy bekerja d kota kinabalu,mak sy sering mengadu tidak dpt menjaga ank2 sy krn dia juga bekerja..sy ingin membawa ank2 sy tinggal bersama sy d kota kinabalu akan tetapi dgn gaji sy yg tak seberapa,sy tidak mampu..bagaimana sy nak memohon rumah mesra rakyat d kota kinabalu..

Reply

abgteror April 8, 2013 at 15:29

Wsalam watie….di kota kinabalu tu ada tanah tak? pendapatan kene kurang dari rm1500 baru diorg bantu…..then cawangan sabah dah ada saya berikan di entry….

Reply

nolya April 1, 2013 at 22:04

Saya pesara kerajaan pendapatan rm 1500, ada tanah dan ada sebuah rumah tapi
rumah tak selesa, kami bercadang untuk memohon RMR, apakah saya layak,mohon
penjelasan. sekian terima kasih.

Reply

abgteror April 8, 2013 at 15:30

syarat permohonan rmr gaji kene kurang rm1500 seisi rumah, tiada rumah…..so rasanya kalau takde sokongan lebih mmg ditolak la gamaknya…..

Reply

heziley March 9, 2013 at 01:01

sy heziley berasal dari kota merudu sabah, mempunyai tanah tapi masi atas nama ibubapa sy..boleh kh sy memohon pinjaman kawangan untuk membina rumah d tanah sendiri dan bagai mana kh cara untuk memohon pinjaman tersebut.

Reply

ken steve March 2, 2013 at 04:25

Sya ken steve,dari kuching sarawak… Sya nk tahu,dari mna sya nk dpt dorang rmr tu? Dn mcm mna pulak klu tapak tk ada,rmah pn tk ada..? Klu sya cba utk memohon dpt tk..??

Reply

Aishah February 19, 2013 at 00:43

Salam,sy nk tanya sy brmastuatin penduduk tetap dan berkahwin dgn suami warganegara malaysia adakah suami sy layak mohon skin rmh mesra rakyat! Harap bls.

Reply

mira February 18, 2013 at 15:29

Assalamualaikum….sy nk tanya,ibu sy ada mohon rumah mesra rakyat .pada hari jumaat lepas pejabat mesra rakyat ada hubungi kami dn memberi tahu pemohon dh di terima dn boleh sign surat utk dirikn rumah.tp belum habis kami dengar dgn lebih lanjut,talian terputus.dn smpai sekarang tidak lagi menerima panggilan..harap dpt bantu kami…dah lama kami tunggu kelulusan tersebut…harap dpt hubungi kami kembali 0137355954 mira.

Reply

ROWEENA ROMUS February 17, 2013 at 13:54

sy dh bkahwin tp msh tak ada rmh sndr..di kuching mcm mana nak mohon bantuan rumah ni?

Reply

Azrul January 19, 2013 at 11:29

Saya ada tnh tpi tak da bajet nak bina rumah.Bolehkah saya memohon rumah mesra rakyat area di Lahad Datu.Siapa yg nak di jumpa utk memohon rumah mesra rakyat?

Reply

harry radang January 18, 2013 at 00:25

berapa kh jumlah bayaran bulanan sekiranya permohonan lulus????

Reply

kanapathy January 16, 2013 at 12:07

bagaimana pula dengan org yg tiada rumah dan tiada tanah?

Reply

tons January 15, 2013 at 01:33

kenapa PPRT disewakan apabila pemohonan tersebut telah lulus….. bukankah ini perumahan untuk orang yang kurang mampu…tetapi bila orng yang kurang mampu mohon susah untuk lulus… tetapi sebaliknya yang mampu dapat umah dan di sewakan…bukan kah ini untuk keuntungan…

Reply

nurul January 9, 2013 at 14:55

saya dh antr borng rmr tp sy lupe dokumen pe lg yg perlu ada utk mengisi borang…antr yg sy ingt pengesahn ketua kg…tp yg sy lupe dokumen pe yg perlu sy pergi ambil di pjbt tanah….adkah mmg perlu ke pjbt tnh

Reply

aishah January 2, 2013 at 16:23

salam abgteror? Saya nak tnya kalau kita memohon bantuan rumah ppr dan menggunakan duit kwsp akaun 2 untuk urusan deposit,kunci, sambung air, sambung eliktrik, boleh tak.? Agak2nya berapakah jumlah yang diperlukan?

Reply

abgteror January 3, 2013 at 09:19

Wsalam…..rasanya tiada masalah untuk buat bayaran semua tu melalui akaun 2. Tapi kene semak syarat dari kwsp jugak……takut mereka tak benarkan untuk rumah ppr….

Reply

mira December 31, 2012 at 23:57

nk tnye.? mak sye ade tnh kt semporna, sabah.. mak sye dah bina umah kt sna.. tpi xsiap gik.. bajet xde.. tu pon hsil duit amanah iktriar.. boleh x dpt rmr.. mksud sye rmr sambung..

Reply

abgteror January 3, 2013 at 09:20

boleh. tapi permohonan mestilah dibuat oleh ibu anda atau tuan punya tanah tersebut….

Reply

sharifah noorgayah binti syed abdul hamid December 28, 2012 at 18:48

saya nak tau berapa kah bayaran sebulan bgi rumah mesra rakyat yang nak dimohon. dan lg satu tanah yg saya nak mohon untuk rumah tersebut adalah kepunyaan ibu saya tetapi saya mendapat kebenaran untuk membuat rumah mesra rakyat di tanah ibu saya. cuma nak tau adakah geran di gadai kan ataupun tidak? terima kasih

Reply

Wan Rajipah December 27, 2012 at 17:44

Ingin bertanya no tel: Pejabat Adun Kg Serkat.,Pontian ,Johor.

Reply

abgteror January 3, 2013 at 09:25

Pejabat Daerah Pontian
Aras 1 Bangunan Sultan Ismail, 82000 Pontian, Johor.
No. Telefon : 07-6971322 / 07-6871323
No. Fax : 07-6870077
Emel Jabatan : pdptn@johor.gov.my

Reply

Adibah December 23, 2012 at 20:10

Saya masih belum berkahwin . Saya menjaga 2 orang adik saya . Ibu dan ayah saya telah meninggal dunia. Saya tiada rumah sendiri. Sekarang saya tumpang tinggal di rumah nenek saudara saya. Pendapatan bulanan saya bawah RM 1500 sebulan . Ibu saudara saya memberi saya 1 ekar tanah yang masih dalam proses pecah geran pertukaran nama di Pejabat Tanah Rompin . Adakah saya layak untuk memohon RMR ini atau ada skim lain yang membolehkan saya mendapatkan rumah bantuan kerajaan ? Jika saya layak adakah boleh saya bina rumah RMR ini di tanah yang masih dalam proses pecah geran ini dan bagaimanakah caranya ?

Reply

aisyah tajad December 21, 2012 at 07:28

assalammualaiqum?
Sya aisyah tajad mnetap dsndkan,sya mmpunyai 2 0rg ank(2 thn lbih dn 6 bln),tnggal drmah bos suami sya brsma ank2,suami sya bkrja dvesta furniture dbndar prima sndkan sbgai pmndu lori,sya ingn mmpnyai rmah sndri sbab tnggl drmah bos bnyk rsiko,sya takut suami sya ada msala dn tba2x kena buang krja!suami,sya dn ank2 mhu tnggl dmna?Mnumpng rmah mak dsritaman pun tk ckup blk abng pun bru kwin tnggl kat rmah mntua kat fores bla angin kuat pla trpksa lri bwa ank2 prgi drat!Sbab itula sya ingn mmhon rmah ppr area sndkn tpi suami sbuk krja kkdang prgi kk,tlupit antar brng,, sya pla jga ank2,tkde msa prgi mnta brang kat pjbat mps! sya nk tnya blehka klau sya mmhon mllui 0nlen dtlfon?Sya ada tnya jga dngn mkck sya yg tnggl d ppr tman murni sndkn,dia ckap bleh dpat klau sya ada duit 1500 dn duit knci 800 lbih!Klau btul sya ingin mmhon pda phak tuan mmbntu sya bgaimanaka cranya..
Sekian terima kasih…

Reply

fiezan December 12, 2012 at 19:28

salam sya mhu bertanya
psal apply tu rmh pprt atas tnah ayah sya,,,tpi permohonan sya yang buat,,mcm mna cra nya…ada ka cra utk mohon? atau mhu gna nama ayah sya,sdang kn umur ayah melebihi 65 thun? tnah 2 lot area sipitang

Reply

Richard November 26, 2012 at 17:15

saya richard dari kota belud,saya mempunyai tanah dan bagaimana saya boleh memohon RMR?saya masih bujang dan akan mdirikan rumah tangga tahun hadapan.

Reply

andri November 15, 2012 at 14:00

abgteror…
Sy nak kepastian, RMR perlukah menahan/mengambil geran tanah tapak rumah (pemilik geran)` sehingga pembayaran diselesaikan , sebaik permohonan RMR telah diluluskan…?
TQ
Andri

Reply

lina December 19, 2012 at 22:05

ye..bank akan amk geran tanah. dh hbs byr br dpt blk

Reply

MOHD KHAIRUL November 13, 2012 at 16:18

assalamualaikum, saya mohd khairul,berasal dari sandakan sabah.saya nak tanya,kalau saya nak minta bantuan untuk membina rumah di tanah ibu saya adakah saya berpeluang dengan pendapatan saya di bawah tiga ribu sebulan.saya pernah meminta bantuan daripada majlis perbandaran sandakan tapi permohonan saya seolah-olah tidak diambil tahu oleh pihak yang berkenaan.terima kasih..

Reply

liha November 7, 2012 at 16:51

assalamualaikum….
saya ingin bertanya saya dan suami bekerja tetapi gaji kami tidak mencecah sehingga rm1,500 seorang dan tidak mempunyai rumah sendiri tetapi saya mempunyai tanah, adakah kami layak memohon dan jika saya memohon rumah RNR adakah boleh jika saya igin menambah/membesarkan rumah tersebut dengan modal kami sendiri kelak.

Reply

azlanshah November 6, 2012 at 00:31

assalmualaikum…
Di Lahad Datu saya belum nampak pembinaan rumah mesra rakyat ni…soalan saya sejak bila Program RMK ni bermula 2010? 2011? 2012? kenapa sebijik rumah pun saya tk pernah nmpak di bina di lahad datu? Saya tawar hati dengan pengurusan permohonan di pejabat daerah…semua nak undertable…pilih bulu…keluarga terdekat..
Lagi satu abg saya nk buat lesen untuk buat kilang kayu dah 2 tahun tak siap2…nk duitttttt……seja. MENGASI MATI RAKYAT!!!!!!!

Reply

Widya Budiman November 3, 2012 at 15:16

Assalamualaikum… Saya ada nak tanya pasal kelayakan untuk memohon rumah pprt di Lahad Datu, Sabah… Saya anak kedua dari 6 org adik beradik dan sudah berkahwin.. Ibu sudah meninggal 3 thn yg lalu dan sekarang saya yang tanggung adik beradik saya disebabkan ayah saya seorang yg agak kurang prihatin terhadap anak2nya… Saya dan suami bkerja di sektor swasta dan mempunyai pendapat kurang daripada rm1500 sebulan.. Masalahnya disini,sya dan abg sulung sya masih lagi memegang surat lahir disebabkan surat lahir kami ada cop ‘daftar lewat’. Jadi belum lagi memegang Mykad akan tetapi surat lahir kami tengah menunggu panggilan daripada Mahkamah Majistret Tawau utk pengesahan sijil lahir kelas pertama.. Ayah dan adik ketiga saya mempunyai Mykad bertaraf kewarganegaraan Malaysia bgitu juga dengan adik2 sy yang lain yg xda masalah dgn dokumen pengenalan.. Ayah saya pengangguran, tiada rumah dan tanah sndiri… sekarang 2 org adik lelaki saya menumpang di rumah pakcik saya dan masih bersekolah manakala 2 lagi adik ppuan saya yg masih kecil , saya jaga dan akan bersekolah thn hadapan.. Atas ihsan org kampung dan Imam kg., 1 tapak tanah telah diberi kebenaran untuk membuat rumah.. Persoalan saya, boleh kah saya mewakilkan ayah saya untuk memohon rumah pprt ni??? Harap abgteror dapat reply persoalan sy ni ASAP…. Terima kasih byk2…

Reply

abgteror November 3, 2012 at 18:05

Waalaikumussalam, Rasanya tiada masalah untuk membuat permohonan tersebut atas nama anda kerana boleh dikatakan anda dan suami yang menanggung keluarga termasuk ayah anda. Jadi tiada sebab untuk anda menguruskan permohonan ke atas nama ayah anda. Untuk permohonan PPR atau PPRT, anda boleh terus berhubung dan mendaftar di pejabat majlis perbandaran daerah anda. Harap penjelasan ini sedikit sebanyak membantu anda.

Pejabat Daerah Lahad Datu,
Bangunan Urusetia, Jalan Urusetia,
Peti Surat 60165, 91111 Lahad Datu .

Tel :
089-881518 (Pegawai Daerah)
089-884480 (Pen. Peg. Daerah – Pembangunan)
089-883050 (Pen. Peg. Daerah – Pentadbiran)
089-881536 (Pegawai Akaun)
089-881284 (Protokol)
089-881177 / 881662 (Operator)

Reply

azlan October 30, 2012 at 15:57

Assalamulaikum,sy bru mohon rumah spnb peruntukan 65,000.00.Tanah sy skrg tanah rambut.Adkh pihak tuan akn tolong tambat tanah sblm rumah dibuat,mtak penjelasan..

Reply

nor asmani October 23, 2012 at 14:12

salam, sya nk tya soalan bagaimana cara mendapatkan borang untuk ubah suai rumah yang semakin usang.kepunyaan warga mas.

Reply

Abdul wahab October 14, 2012 at 09:59

Abg teror..bagaimana caranya sy nak memohon pprt,sy berpendapatn d bwa 1ribu,berkahwin,org kampung membenarkan kmi bt rumah,di tanah kampung.

Reply

abgteror October 14, 2012 at 21:09

Untuk permohonan rumah PPRT, anda hanya perlu buat permohonan melalui Majlis Perbandaran kawasan yang anda ingin mohon. berdasarkan status anda, anda layak memohon.

Reply

Abdul wahab October 12, 2012 at 12:34

Slm..abg teror..sy dah berkawin,berpendapatan di bwah 1ribu..bole ka saya memohon pprt,tapak rumah,bukan milik kami,tp milik orang kampung, mereka membenarkan kami buat rumah.

Reply

Abdul wahab October 12, 2012 at 12:16

Sy bependapatan dibwah rm1ribu,dah berkahwin,.blum ada ruma..mempunyai tapak rumah,bole ke sy memohon rumah pprt.

Reply

imas October 12, 2012 at 11:56

slm….kalau mak ayah saya hanya ada tapak rumah taman pkns tapi rumah tak sempurna @ tak siap sebab takde kewangan boleh buat atas tapak rmh tu ke?

Reply

abgteror October 14, 2012 at 21:11

boleh asalkan bukan geran berangkai dan status kewangan mereka memenuhi syarat permohonan RMR

Reply

Abdul wahab October 11, 2012 at 22:38

Bagaimana sy hendak memohon rumah pprt.rumah ibubapa saya tebakar pada 30,10.bru2 ini..bagaimana kami hendak memohon rumah pprt..lahad datu

Reply

Abdul wahab October 11, 2012 at 22:38

Bagaimana sy hendak memohon rumah pprt.rumah ibubapa saya tebakar pada 30,10.bru2 ini..bagaimana kami hendak memohon rumah pprt..

Reply

MAHBOB BAHROM October 8, 2012 at 09:16

salam, saya nak tau macamana kalau saya nak mohon rumah RMR ATAU PPRT. Buat masa sekarang saya belum balik ke kg. Buat pengetahuan tuan saya adalah seorg OKU FIZIKAL, dah hampir 3 th tidak bekerja. Dengan 7 org tanggungan, sara hidup dibandar yang tinggi saya bercadang hendak pulang kekampong. Saya ada sebuah rumah usang dan tanah 1/4 ekar atas nama saya. Apa yang layak saya pohon dan bagai mana?

Reply

abgteror October 11, 2012 at 09:09

Wsalam,

Untuk permohonan RMR, anda layak memohon kerana nama anda dinyatakan didalam geran tersebut. Anda perlu hubungi pejabat RMR berdekatan anda (alamat seperti yg saya nyatakan). Untuk PPRT pula, anda perlu mendaftar dengan mengisi borang yang dikeluarkan oleh Majlis Bandaran daerah anda. Baik mohon cepat sebab prosesnya mengaimbil masa yang agak lama sebelum ditawarkan jika terpilih.

Reply

noraina nahar October 4, 2012 at 20:47

salam,saya suri rmh pnya 3 anak perempuan masih bersekolah.suami berkerja dan warga negara singapura dgn pendapatan 2000 lbih.layak ke saya nk memohon rmh pprt?

Reply

abgteror October 4, 2012 at 23:45

wsalam….untuk rumha ppr puan layak memohon. tapi masalahnya pemohon perlu warga negara malaysia. kalau dr segi syarat dah lepas. tapi kalau bab warga negara tu kene check balik dengan dbkl or bandaran mana puan ingin memohon.

Reply

fazira October 1, 2012 at 14:09

Saya igin bertanya jika mak saya seorang ibu tunggal dan membesarkan anak seramai 4orang,sorang sudah bekerja dan tiga lagi sedang belajar.Mak saya berumur 43tahun dan bekerja swasta di jusco sebagai jurujual dengan berpendapatan RM 1000.Mak saya mempunyai tanah sendiri yang begitu luas di kampung dan tidak mengusahakan apa-apa serta terdapat sebuah rumah yang usang yang tidak berpenghuni di situ.geran tanah tidak terdapat nama mak saya,tetapi nama pemilik salah seorang geran boleh ditukarkan dengan syarat abang kepada mak saya membenarkanya untunk membuat rumah di kampung kerana mak saya seorang ibu tunggal dan membesar kan anak seramai 4orang.Mak saya juga igin bermohon Rumah Mesra Rakyat (RMR) . Adakah dengan kategori mak saya wajib mendapat bantuan tersebut?Bagaimanakah untuk memohon Rumah Mesra Rakyat (RMR).Mohon permohonan saya dipertimbngkan , jasabaik puan amat saya hargai.Terima kasih =)

Reply

siti marjina September 29, 2012 at 14:21

askum,abgteror sy nk tnya mcm mane nk mntk umah pprt,tanah ade tp tanah ayh mentua laa..dia dh izin kn nk bt umah pprt..cuma x tau cara nye je..terima kasih

Reply

abgteror October 1, 2012 at 07:44

erk…wsalam siti, kalau rumah pprt tak payah tanah….apply jea kat majlis. kalau rumah mesra rakyat yea….kene ada tanah. tapi ada syarat2 dia pulak. dah baca ke kelayakan dia? tanah tu mesti nama pemohon. dah berkahwin. pendapatan bawah rm3000. kalau layak, abgteror dah beri no talian untuk dihubungi bagi sebarang pertanyaan lanjut. kalau tak layak tayah call. nanti diorg tak layan.

Reply

riey hand September 24, 2012 at 18:34

salam.. sy nk tanya.. boleh ke sy memohon untuk geran tanah yg masih blum di pecah lot??
2. boleh ke sy memohon jika tinggal di lain negeri??

Reply

JAIRAH September 17, 2012 at 14:19

Salam,

Saya ingin bertanya:-
1) Saya bujang, mempunyai tanah sendiri n bekerja gaji lebih kurang RM 1,400 sbln adakah layak memohon RMR1M..??
2) Sekiranya x layak adakah saya boleh menggunakan nama adik saya??
3)Adakah geran original akan di simpan olh SPNB @ Bank ??.. Bank apa..??

TQ

Reply

abgteror September 18, 2012 at 07:38

Wsalam,

Buat pengetahuan cik jairah, samada RMR atau PPR ianya hanya terbuka untuk golongan yang sudah berkeluarga. Bagi yang belum berkahwin, hanya yang menjaga ibubapa uzur sahaja yang layak dipertimbangkan. Jika menggunakan nama adik sekalipun, nama pemunya geran haruslah pemohon. Jika anda sanggup menukar nama geran tersebut maka tiada masalah, tapi mungkin masalah akan timbul bab hak pusaka kelak. Selalunya bank yang sentiasa berurusan dengan kerajaan adalah Bank Simpanan Nasional. Tentang geran disimpan atau tidak itu bergantung kepada jumlah harga rumah yang dibina. Terima kasih.

p/s: semoga jumpa jodoh cepat-cepat tau… :)

Reply

hazwani September 16, 2012 at 12:00

ayah saya membina sebuah rumah diatas tanah kepunyaannya, disebabkan masalah kewangan, rumah tersebut hanya siap pd bahagian struktur sahaja. bolehkah kami memohon melalui skim ini untuk menyiapkan rumah tersebut atau adakah cara lain utk kami menyelesaikan masalah ini melalui skim kerajaan.

Reply

abgteror September 18, 2012 at 07:43

yurp…rasanya layak untuk berbuat demikian jika dalam geran hanya punya 1 penama. jika ayah anda dalam sektor kerajaan, beliau juga layak membuat pinjaman perumahan kerajaan untuk menyiapkan rumah tersebut. untuk pertanyaan RMR, sila hubungi no yang diberikan dalam entry tersebut.

Reply

jaunius@janius b.kusop September 15, 2012 at 20:41

isteri saya ada memohon RMR pada bulan jun 2012 tetapi sehingga kini belum mendapat maklum balas drpd SPNB….isteri saya bernama Amilin Binti Apin no.kp 690606-12-5272.terima kasih….

Reply

suzanna mathew September 14, 2012 at 12:48

saya adalah seorang anak yatim . bumiputera sabah , minta tolong untuk dapatkan rumah pprt. terima kasih.

Reply

MOHAMAD NOOR September 14, 2012 at 12:05

Assalamualaikum w.b.t,

Disini saya ada pertanya untuk Abg Teror.
1. Baru2 ni saya telah membeli tanah untuk didirikan rumah. Soalan saya, adakah saya layak untuk memohon RMR kerana gaji saya melebihi RM 1500.00. Bolehkah saya menggunakan Ibu saya sebagai pemohon memandangkan pendapatannya kurang dari RM 1500.00.

2. Bagaimana untuk mendapatkan borang permohonan RMR.

Diharap Abgteror boleh memberikan penjelasan berkenaan perkara tersebut

Reply

abgteror September 18, 2012 at 07:52

Waalaikumussalam Mohamad Noor,

Buat pengetahuan anda, syarat utama adalah:
1. Gaji kurang dari RM1500
2. Pemohon telah berkahwin,
3. Geran tanya adalah milik individu pemohon,

Jadi, bagi menjawab soalan anda, Gaji anda telah melebihi rm1500, Anda dah berkahwin atau belum dan jika ingin ibu anda memohon RMR, geran tanah tersebut perlulah hak milik ibu anda atau dia sebagai tuan nama atas geran. Untuk maklumat lanjut, anda boleh kontek pejabat yang berhampiran lokasi anda. TQ

Reply

hana September 4, 2012 at 12:13

Assalamualaikum

tumpang tnya…makcik sy ibu tunggal.pendapatan rm300 je sebulan..ada tanah pusaka nenek..RMR or PPRT yang kena die mohon?

Reply

abgteror September 8, 2012 at 23:35

rasanya dua2 dia leh mohon tgk mana satu yg dia leh dapat…..RMR pun boleh kalau nak buat rumah kat kampung…pprt sah sah la kene stay dalam bandar….

Reply

Bro Faizal August 15, 2012 at 13:34

Asalamualaikum..saya terlibat dgn pendaftaran Rumah RMR…Terdapat 2 permohonan yang saya tidak dpt daftar iaitu 1.Pemohon telah memohon dan no 2.semasa sampai di bahagian tanah sistem menyatakan tiada dalam data. saya telah menghubungi pihak spnb dan mereka telah reset semula sistem..selepas itu saya daftarkan semula tetapi hasilnya masih sama..harapa bantu?

Reply

senorita August 9, 2012 at 12:09

salam..mcm mane plak dgn situasi sya nih..ayh mtua dh bg tnah pd suami sya tp msih xtukar nma ag pd nma suami sya, dan tnah tu dah di buat tapak rumah shj. Masalahnya skrg nih,ats geran tu ada 1 lot nama org lain yg nma adlah milik toyang dia lg,so dh dkat 2thun tnggu dia buat notis pusaka ke apa lah tp still xde jwpn dr dia n pjbt tnh ..hal ini bg mslah kt kmi utk truskan prmononan rmah msra rkyat nih..mcm mne nk sttle msalah sya nih.bleh ke klu nk mohon gak rumah msra rakyat nih sbb dh lma sgt tnggu dia ni pecah lot,susah gak sbb nma dr zman moyang dia lg nih..syarat lain layak,pnjelasan plizz..

Reply

abgteror August 9, 2012 at 15:53

hmm….syarat dia wajib tanah tu tanah kita yg bermaksud nama tuan tanah la….mungkin kene slalu turun naik pej tanah jika nak percepatkan proses tersebut…

Reply

diana July 21, 2012 at 20:38

tiada kah permohonan untk org yg tiada tanah.memohon untk memiliki ruma. permohonan prima tu mcam mna,

Reply

abgteror July 22, 2012 at 00:51

kalau yang tiada tanah hanya rumah ppr yang boleh dipohon dengan bayaran 113 sebulan. dan boleh dijadikan hak milik setelah beberapa tahun menyewa

Reply

diana July 20, 2012 at 12:53

sys nak tanya ble kah sya memohon,,pprt ni gaji suami sya cuma 600 seblan sya mempunyai 3 orang anak.skrg ni sya menumpang ruma mak sya.

Reply

abgteror July 20, 2012 at 20:00

kalau ikut kelayakan mmg boleh sangat2 untuk mohon pprt cuma masalah kalau nak mohon rmr sbab perlu ada tanah sendiri

Reply

diana July 17, 2012 at 00:04

assalammualaikum,sya ingin bertanya,mcm sya tggal kat sandakan sabah.sya nak memohon perumahan pprt.tpi sya tak tau kat mna nak memohon

Reply

abgteror July 17, 2012 at 19:58

waalaikumussalam diana,

untuk permohonan pprt, anda perlu mengisi borang secara online atau mendapatkan borang di pejabat majlis perbandaran/daerah kawasan yang anda duduki. seeloknya pergi sendiri berjumpa pegawai di Majlis untuk sebarang pertanyaan lanjut. harap ini dapat membantu.

Reply

diela July 11, 2012 at 15:39

salam…saya dielasolehah, nak bertanye, jika situasi macam ni boleh ke jika nak buat permohonan? situasinya adalah ibu saya sememangnya tiada rumah. tiada juga tanah. tp nenek saya izinkan ibu saya membina sebuah rumah di atas tanah beliau yang sememangnya dalam kawasan halaman rumah beliau kerana boleh dikatakan kawasan tanah halaman rumah itu luas dan cukup untuk membina sebuah rumah lagi.
t.kasih..

Reply

Norida Hj Nuzi July 11, 2012 at 11:41

sa

Reply

Norida Hj Nuzi July 11, 2012 at 11:40

assalamualaikum…..nk tanya,mcmn nk dapatkn brg untuk rumah mesra rakyat,tlg saya.please….sy tk th cara

Reply

fizah July 9, 2012 at 12:19

salam..saya dah mohon atas nama suami pd thn 2011 tp smpai sekarang xada jwpn..mcm mana nak tahu permohonan tu sampai ke x?? lulus ke x??

Reply

abgteror July 9, 2012 at 16:09

dah call Seksyen Perhubungan Awam ke untuk pertanyaan status tu? or mungkin ada masalah semasa penghantaran borang. sila semak skali lagi….

TEL SEKSYEN PERHUBUNGAN RMR: 603-2618 5448/ 5437

Reply

emy farhana July 8, 2012 at 14:01

Assalamualaikum,sya nk tnya utk r.rakyat.sya ada tnh tp tdk dipecahkn lotnya?mcmn 2?apa syaratnya?

Reply

abgteror July 8, 2012 at 19:18

Waalaikumussalam cik emy. kalau untuk permohonan rasanya ada dinyatakan syarat yang geran mestilah nama pemohon. yang tu dalam kategori wajib. tapi kalau geran banyak nama takde masalah cuma kene nyatakan bahagian kita tu.

Reply

luqman hakim June 30, 2012 at 02:32

akum sy nk tanya….. kami xde rumah, tp rumah pusaka bkn milik saya…. ade tanah tanah pusaka…. boleh ke dapat rumah pprt? kalau ade tanah..?. mak sy kje jaga saje pendapatan 600 sebulan abah saya kja nelayan 600 gak sebulan dia ade tanggungan,
sy 4beradik, sy punya pendapatan 700 sebulan, sy ade adik OKU sorang, maknya pendapatan isi rumah 1900 sebulan layak ke? pecah kace pacah gelas harap balas…

Reply

abgteror July 1, 2012 at 01:25

Kalau syarat dia, tanah tu mestilah kita nak tinggal dan dekat dengan tempat bertugas. dan perlu tahu syarat2 untuk setiap negeri masing2….kalau dah ade rumah pusaka tu takde masalah kot.

Reply

Adam Abdullah June 23, 2012 at 02:18

Assalamuailaikum,
Tuan/Puan.

Nama saya adam,umur20.asal cina,baru masuk islam 1tahun,sekarang baru kerja,keluarga cina saya tak boleh terima saya masuk islam,adakah saya dapat beli rumah tersebut?tapi saya tiada tanah.

Reply

abgteror June 23, 2012 at 16:44

waalaikumussalam adam, jadi soalan adam apa? berkenaan RMR atau apa? Kalau untuk RMR mungkin masih perlu ikuti syarat2 tersebut. Cuma kalau untuk rumah PPR abgteror boleh tolong.

Reply

alia abdullah May 31, 2012 at 00:19

Assalamualaikum,
saya berminat untuk memohon skim ini untuk membuat rumah kediaman ibu saya,seorang warga emas dan ibu tunggal di atas tapak tanahnya sendiri kerana rumah beliau telah uzur lagi daif. Adakah saya layak memohon?

Reply

abgteror June 1, 2012 at 08:23

Program ini diwujudkan bagi membantu golongan berpendapatan rendah seperti nelayan, petani dan keluarga miskin yang tidak mempunyai rumah atau tinggal di rumah usang (daif) tetapi mempunyai tanah untuk memiliki rumah sendiri yang sempurna dan selesa.

Jadi maksudnya disini ibu anda layak memohon skim RMR kerana cukup syarat kelayakan permohonan. Sila hubungi pihak berwajib 03 – 2618 5555 atau 03-2681 0180 untuk keterangan selanjutnya. Harap ini dapat membantu.

Reply

hariah May 5, 2012 at 19:37

sye ibu tunggal..pendapatn dalam lingkungan RM1,000 , tanggungn 5 org, rumah sewa RM600, layak tak untuk memohon program berkenaan?

Reply

abgteror May 6, 2012 at 01:09

kalau nak ikut dr pendapatan mmg layak, tapi syarat2 yang lain camne puan?

Reply

Mami Mark April 8, 2012 at 22:48

nk dptkn borang ye???nnt2 dh hbs tlmbt plak nk mohon nnt…

Reply

Mami Mark April 3, 2012 at 08:14

ehem…klu rumah mampu milik plak???mcm mne nk mohon???

Reply

abgteror April 3, 2012 at 08:32

rumah mampu milik hanya dilaksanakan di kuala lumpur buat masa ini. Terima kasih.

Reply

Mami Mark April 3, 2012 at 08:13

opps…ssh jge???kte ni mne nk dpt tnh kt kwsn ni…ehemm…so…nk bt cmne???

Reply

abgteror April 3, 2012 at 11:43

mmg kene ikut syarat dia dulu baru boleh mohon…kalau tak takde la harapan….

Reply

Mami Mark April 3, 2012 at 08:11

selamat pagi…

Tuan/Puan,

sy Stella dr miri,srwk nk tye…mcm mne nk dpt borang pemohonan ni???pjabat mne???dh kuar ke borang ni???

terima kasih…

Reply

abgteror April 3, 2012 at 08:26

Lokasi di sarawak tak dapat dipastikan tapi puan boleh cuba menghubungi talian 03-2681 0180 untuk sebarang pertanyaan berhubung permohonan tersebut…atau hubungi pejabat rmr di Sarwak

Tingkat 19, Unit #19-02, Gateway Kuching,
No. 9, Jalan Bukit Mata,
93100 Kuching, Sarawak.

6082-230 032

6082-230 055

spnb_sarawak@spnb.com.my

Reply

Azmiomar March 29, 2012 at 08:09

Senang ja apply tapi syrtnya susah.ada tanah milik sendiri dan nama sendiri tetapi atas gran besar :)

Reply

abgteror April 3, 2012 at 08:26

Slalu org kampung wajib ada tanah….mungkin golongan sasaran bagi penduduk luar bandar la kot…

Reply

ABDUL RASHID BIN JUMAT March 27, 2012 at 14:09

Assalamualaikum,

Tuan,

Saya bernama ABDUL RASHID BIN JUMAT . Bagaimana permohonan ini di wilayah persekutuan labuan bahagian jabatan mana? ,..

Terima kasih

Reply

abgteror March 27, 2012 at 19:01

Untuk pengetahuan Tuan, RMR ini dilaksanakan berperingkat dan mengikut kawasan tertentu terutama tempat pemohon bermastautin. Maksudnya jika terdapat pembinaan RMR dikawasan tempat kerja atau tempat tinggal tuan, tuan boleh memohon jika memenuhi syarat-syarat dengan cara permohonan yang sama.

Reply

abgteror April 3, 2012 at 08:31

Waalaikumussalam tuan,

Untuk pengetahuan tuan tiada maklumat yang saya perolehi berhubung pembelian di Wilayah Persekutuan. Walaubagaimanapun, tuan boleh menghubungi seksyen jualan dan pembelian di talian 603-26185884 (Ketua Unit Sabah/Sarawak) atau boleh bertanya pejabat di sabah:

Suite 7.07B/7.07C,
Tingkat 7, Menara MAA,
88000 Kota Kinabalu, Sabah.

6088-455 283

6088-259 742

spnb_sabah@spnb.com.my

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post:

Contact-Penafian-SiteMap@abgteror